Chiang Mai, part 1

Woensdag 8 juli 2009, Chiang Mai

Na een rit van ruim 9 uur komen we aan in Chiang Mai. Een busrit die op zich heel prima was, ware het niet dat er achter ons een man zat die het zes uur lang heeft volgehouden om te snurken! Sonja dacht eerst dat het een geluid kwam van een kind dat met een rietje een beker leegzuigt (die dus al leeg is) maar nee hoor, dit was gewoon een man die in slaap viel en daarbij een geluid maakte alsof hij stikte. Deed hij dat maar hebben we vaak gedacht...

Als we in Chiang Mai uitstappen blijken we Bangkok-proof. We negeren op professionel wijze elke Thai die iets tegen ons zegt. Nee, we willen geen tuktuk, ook geen taxi. We willen plassen! Want het toilet in de bus was een drama. Ik zal er niet uitgebreid over vertellen maar dat ik tot zeker vier keer moest was een hygienisch drama. Na het toiletbezoek zoeken we een tuktuk want we willen goedkoop vervoer en daarbij kan de wind ons wat verkoelen want ook hier is het warm. Als we na een korte rit aankomen bij het hostel blijkt dit gerund te worden door een vriendelijke fransman. Hij legt ons alles uit en wijst ons de kamer die prima is. De douche is een pisstraaltje maar wat kun je verwachten voor zes euro per kamer per nacht? Het is in elk geval schoon en dat vinden we het belangrijkst. Nadat we onze tassen hebben neergezet gaan we nog wat eten. We bestellen een Thaise maaltijd en ook dit keer is het goed te eten. Beiden hebben overigens nog geen last van reizigersdiaree wat hopelijk ook zo blijft. Na het eten doen we nog een spelletje Skipbo en dan vallen we in slaap.

Donderdag 9 juli 2009, Chiang Mai

We zullen het nodig gehad hebben want we slapen 'klokkie rond' vandaag. Moe van het slapen staan we op en begeven ons naar buiten waar we kunnen ontbijten. Een continentaaltje maar even. Gewoon toast met jam, heerlijk! Vandaag staat er een stadstour op het programma. Een wandeling door de stad die staat aangegeven in de Lonely Planet. Om naar het stadspunt te komen nemen we de tuktuk. Bij het afrekenen blijk ik alleen nog maar 'groot geld' te hebben en daar heeft de tuktuk-meneer niet van terug. Tsja, dan moet hij het maar met 35 bath doen en dat was eigenlijk al te veel vonden we. Hij nam er vrij snel genoegen mee dus hij was het met ons eens denk ik. De wandeling begint bij een tempel (natuurlijk) en daar zien we vrouwen met vogels in kooitjes. We kunnen voor wat geld de vogeltjes vrij laten. Dat zou dan voor geluk zijn. Nou niet voor ons geluk, want wij vinden dit dus weer zielig. De vrouw dringt aan en ik leg haar uit dat we geen geld betalen om vogels vrij te laten die ze dan vervolgens weer gaat vangen. Ze zegt dat ze de vogels op de markt heeft gekocht. Ja de circel is dus rond maar zelf snapt ze dit niet. Goed, we lopen door en komen bij een soort museum waar we even naar binnen gaan om wat cultuur (en lekkere frisse airco-lucht) op te snuiven. Niet te lang, oh nee, je zou zomaar nog wat opsteken van zo'n reis. ;-) "Honger!!!" roept mijn maag en van Sonja mag ik daar niet te lang mee doorlopen want dan wordt ik chagrijnig. En eerlijk is eerlijk, dat is ook zo. Dus we zoeken een tentje langs de weg (er zijn er zat) en schuiven aan. Ook hier blijk ik meer lef te hebben wat het Thaise eten betreft dan Sonja. Zij gaat voor een veilige rijst met ei en ik neem een curry met boontjes. Lekker is een groot woord maar mijn zin 'no pakshi' werkt heel goed! Pakshi is koriander en zolang ze daar maar van afblijven kan ik het allemaal prima aan hier. Dan lopen we door het naar het hoogtepunt van vandaag, de vrouwengevangenis van Chiang Mai. De vrouwen die binnenkort vrijkomen krijgen de kans om te werken en zodoende een betere kans van slagen hebben wanneer zij terugkeren in de maatschappij. Sommige vrouwen haken of maken slofjes. Anderen masseren. En daar hadden wij nou wel even zin in. We hebben ons een uur lang laten behandelen. Een half uurtje voeten en een half uurtje de nek. Sonja heeft genoten. Na de massage lopen we terug naar het hostel en maken ons op om te worden opgehaald voor de 'Night Safari', een busritje door een soort Beekse Bergen-natuurpark. Ook boeken we een tweedaagse tour naar een national park ten zuiden van Chiang Mai. De komende dagen zijn we in de jungle!